måndag 9 december 2013

Hello Kitty vintertårta

Nu var det ett tag sedan, jag får skärpa mig!! Min minsta fyllde tre år förra helgen. Allt kretsar runt Hello Kitty, vare sig jag vill eller inte. Allt hon önskade sig hade med Hello Kitty att göra. Så det fick bli en Hello Kitty tårta.


När jag visade min treåring tårtan jag gjort sa hon vilket fint fat! Barn är roliga. Hon åt inte en ända bit. Hello Kitty figuren jag gjorde den var hon noga med att det var hennes. 

Jag gjorde en vanlig vaniljtårtbotten med rivet limeskal i. Lagren i mellan bestod av vaniljkräm, grädde och hemmagjord jordgubbssylt. 


Jag smetade ut jordgubbssylt på varje lager för att få tårtan riktigt saftig och god. 

Vaniljtårtbotten med Limeskal

8-10 bitar

3 stora ägg
3 dl strösocker
1 dl varmt vatten
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk bakpulver
rivet skal av en lime

Sätt på ugnen på 175 grader. Smöra och bröa en rund form (15-20 cm i diameter beroende på hur hög du vill ha den)
Vispa ägg och socker luftigt i ca 5 minuter.  Blanda i det varma vattnet i äggblandningen. Sikta över mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Tillsätt limeskal och blanda försiktigt. 
Häll smeten i en form och grädda kakan i ugnen i ca 40-50 minuter beroende på ugn. 

Recept kommer från boken Lomelinos tårtor


Ha en bra decemberdag!
Anna 

2 kommentarer :

  1. Åh! Den är ju helt fantastiskt fin! :)

    SvaraRadera
  2. Så duktig du är med dina fina skapelser! Heja dig! :D

    SvaraRadera