måndag 17 september 2012

Slutty brownies eller Slampiga brownies

Förra veckan gjorde jag dessa goda brownies. Mycket chokladsmak. Den här gången hade jag ca 30 personer som försökskaniner. :) Jag hade med mig till ett föräldramöte. Och och det blev en del över som tog jag med mig till mina klasskamrater. Det var flera som tyckte att de var så goda att de ville ha receptet innan jag hade hunnit lägga ut det på bloggen. Så det har nog varit mycket bakande i helgen. :)


Det är tre moment, men det är inte mycket jobb för det. Först trycker man ut ett kakdegslager i en form. Sedan lägger man ett helt paket med Oreo-kakor på kakdegslagret och sedan häller man över en browniessmet. 

Oreokakor


Slampiga brownies (Slutty brownies)

Kakdegen:

115 g smör rumstempurerat
2/3 dl farinsocker
1  2/3 dl strösocker
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
½ tsk salt
½ tsk bakpulver
½ tsk bikarbonat
180 g hackad mörk choklad

Vispa ihop smör och socker med en elvisp/hushållsassistent. Tillsätt ägget och vaniljsocker. Tillsätt sedan mjöl, salt, bakpulver, bikarbonat och den hackade chokladen. Ställ degen åt sidan medan du blandar ihop brownieslagret.

Kaklagret:

1 paket stora Oreo kakor


Brownie lagret:

150 g smör
3 dl strösocker
1 ½ dl kakao
½ tsk salt
2 tsk vaniljsocker
2 stora ägg
1 ¼ dl vetemjöl

Smält smöret i en medelstor kastrull. Tillsätt socker och kakao när smöret är smält. Vispa ihop till en smet. Ta bort kastrullen från värmen och tillsätt salt, ägg, vaniljsocker. Rör ihop. Blanda sedan i mjölet.

Tryck ut kakdegen i en form med bakplåtspapper (jag har en specialform som är lite mindre än ett A4). Har du ingen from som är rektangulär så kan du ta en pajform. Eller vik ett bakplåtspapper och sätt gem för att håla ihop pappret i varje hörn.
När du har tryckt ut degen lägger du på Oreo kakorna över hela. Efter det häll över browniesmeten.

Grädda i 175 grader i ca 30 minuter.

Låt kakan svalna innan du delar upp den.

Lycka till!  




Ha en bra höstdag!
Anna

8 kommentarer :

  1. Svar
    1. jag önskar att det fanns en gilla-knapp

      Radera
  2. DET GODASTE JAG ÄTIT I HEEELA MITT LIV!!! <3333

    SvaraRadera
  3. Storlek på bakform ? 30 X 40?

    SvaraRadera
  4. Storlek på bakform ? 30 X 40?

    SvaraRadera
  5. bakade dom här till klassen och ALLA älskade dom, nästan alla kom fram och sa att dom var goda!

    SvaraRadera
  6. De godaste kakorna som finns!!!!!!

    SvaraRadera