söndag 13 november 2011

Svärmors otroligt goda äppelpaj.

Äppelkaka är aldrig fel. När man kommer hem till någon och det luktar nygräddad äppelkaka. Å så underbart. Det är något med äpplen och kanel som får det att vattnas i munnen. Min svärmor brukar göra en äppelpaj som är underbart god. I pajen är det 4-5 rivna äpplen, som gör pajen väldigt saftig.  


Man måste naturligtvis ha vaniljsås till. Jag brukar köpa vaniljvisp i mjölkkylen och vispa den fluffig. Sen tar jag och vispar 3 dl vispgrädde med en tesked äkta vaniljsocker. Därefter blandar jag grädden med vaniljsåsen. Vaniljsåsen blir mycket godare och fluffigare. :)



Svärmor Anitas otroligt goda äppelpaj

Pajdeg:

3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk äkta vaniljpulver
1 1/4 dl socker
100g smör (rumstempererat) 
1 ägg

4-5 äpplen
kanel efter smak
ca 1 msk florsocker  


Tips: Det blir ännu godare med lite riven mandelmassa. Du kan också byta ut kanelen mot kardemumma. 

Knåda ihop till en deg. Dela degen i två delar. Kavla ut och klä en pajform med ena halvan. Riv äpplen och lägg i pajformen. Pudra över med kanel och florsocker.
Kavla ut den andra deghalvan och lägg som ett lock på äpplena. Se till att det blir täckt. Nagga över pajen. 
Grädda i 175 grader i ca 30 min.

Lycka till! 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar