tisdag 29 november 2011

Pepparkakshus

Att baka pepperkakshus tillhör julen. Tjejerna vill alltid att vi ska baka pepparkakshus. Jag gör alltid en egen ritning till mina pepparkakshus. Ibland gör jag ett smalt och högt och ibland en stort hus med farstukvist. Ett år gjorde vi också ett utedass och en vedbod. Men i år hinner jag inte med mig. Så det blev ett enkelt hus och tre granar.


Att göra granar är ganska enkelt. Har du en sprits så är det bara att prova. Det du behöver är: Glasstrutar, grön färg, äggvita, florsocker och så en bra sprits och tyll. Sen är det bara att börja.
Knäck ett ägg i en skål och häll i önskad mängd färg. Ta sedan och blanda i florsocker till lagom konsistens. Den ska vara hård. Fyll sendan spritspåsen och använd dig av en liten stjärntyll. Ta och vänd  glasstruten upp och ner. Börja sedan att spritsa nerifrån och upp. Låt granen torka. När den är torr så pudra över med lite florsocker.



God jul! 
Anna

4 kommentarer :

  1. Jag fattar inte vem Du är lik ???!! Inte är det då mig i alla fall..........

    SvaraRadera
  2. Näe och inte lik mig heller. Men jag häpnar

    SvaraRadera
  3. Jag undrar om du kan ta med bild av min saffrans-sockerkaka som består av en hög smulor. Så att alla kan se och avskräckas, varför man inte ska ge sig på bakning när man är en klarar att läsa en instruktion på mix-paketet än gång. Smulorna var dock goda men så fula att de inte dög till morgonfika till Matsen och hans affärsbesök ens.

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Hittade din blogg av en slump och är jätteimponerad över det jag ser!
    Mejla mig snabbt så kan jag ringa upp och prata om en reportageidé jag har till Sundsvalls Tidning!

    ingrid.jernberg@st.nu

    SvaraRadera