tisdag 22 november 2011

Nu får man baka lussebullar!

Å vad härligt att det snart är advent. I går så bakade jag och tjejerna saffrans- och lussebullar. Det doftade ljuvligt i hela huset. Jag tycker bättre om att göra bullar med mandelmassa och smör än att göra lussekatter. Mina tjejer tycker att det är roligare att göra olika former på bullarna.

Jag bakade en dubbel sats (lika bra när man ändå är på gång). Det blev trettio bullar och fem kransar och så fick tjejerna lite deg till sina bullar.
När jag bakar bullar eller saffransbullar så brukar jag alltid mixa ihop en smet att fylla bullarna med. Det blir mycket godare. Igår så körde jag 400g smör, 2 msk äkta vaniljsocker, 2 dl florsocker och 100 g mandelmassa till en slätmassa i mixern. Smeten blir också mycket enklare att bre ut på degen. :)


Så här blev tjejernas lussekatter. Dom har ritat ett streck på bakplåtspapperet för att veta vem som gjort vilka bullar. Sagas till vänster och Tovas till höger. Tova gillar russin. :)

Ha en bra dag! Anna

1 kommentar :