lördag 5 november 2011

Mormors födelsedag

Idag är det mormor Sivs födelsedag och jag har fått äran att baka tårtor. Under dagen så kommer det lite tanter och farbröder som ska gratulera och då ville hon ha en liten lite finare prinsesstårta. Hon själv tror att det kommer två personer men jag vet att det kommer många fler. Så då tog jag och gjorde en våningstårta för att det skulle räcka. När jag tänkte efter vad jag skulle göra så var det ända jag tyckte passade var röda rosor. Mats tycker det ser ut som en tanthatt. Och det har han rätt i, men det är ju en tant som fyller år :)



I kväll är det släktbaluns med de närmaste och då blir vi 20 stycken glada tårtätare. Min mamma och morbror ska tillaga hel kalkon med kokt potatis, gudomlig sås, mimosasallad och gelé. Vi har haft det som tradition under många år, att vi har Kalkonfest hos Mormor och Morfar på Annandagen. Vi har blivit för många så det är svårt att få alla samlade. Otroligt gott är det alla fall! Alla äter då det står ut genom öronen.
Morfar har ett önskemål och det är Schwarzwaldstårta. Jag vet att alla i regel tar en bit tårta så då blir det två stora Schwarzwaldstårtor. Eftersom det är maräng i tårtan så kan jag inte göra dem förrän precis innan vi ska äta. Så bilderna och receptet på tårtorna kommer i morgon. 

Trevlig kväll!
Anna 


4 kommentarer :

  1. Fina tårtor. Hälsa grattis till din mormor från Mia Tony och Lilla Linnea

    SvaraRadera
  2. Tårtan smakade dessutom gudomligt !

    SvaraRadera
  3. Heejheej, jag beundrar dig verkligen, kan man få receptet till denna underbara tårta? Om du inte kan skriva receptet på blogg, så kan du snälla skicka den till min email :sara.9802@hotmail.com , tack i förhand :)

    SvaraRadera
  4. Hej Sara!

    Vad roligt att du gillar det jag gör. :)

    Båda tårtorna är gjorda på samma sätt. I stort sätt en vanlig prinsesstårta. I stället för marsipan så använde jag sockerpasta. Mormors tårta gjorde jag dubbelt av allt.

    Tårtbotten är delad i tre lager. Första lagret hade jag hallonsylt. Andra lagret använde jag mig av Marsán snabb vaniljsås (2 dl mjölk och 5 msk torrvara) som jag blandade med ca 2 dl uppvispad grädde. Det går ca 9 dl vipsgrädde till hela tårtan. Sedan använde jag mig av den resterande vispgrädden att klä in tårtan med. Efter det kavlade jag ut ca 250 g sockerpasta som täcke. Låt vaniljkrämen stå i kylen en stund innan du blandar den med vispgrädden.

    Lycka till!
    Anna

    Anslag/tårtbotten
    Använd en form på ca 2 liter. Ugnstemperatur 175 grader.
    4 ekologiska ägg
    2 dl strösocker
    1 dl vetemjöl
    1 dl potaismjöl
    1 tsk bakpulver
    1-2 tsk riktig vaniljsocker
    Det är potatismjölet som gör botten luftig och porös.
    Sätt på ugnen. Smörj och bröa formen. Vispa ägg och socker fluffigt. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör försiktigt ner det i äggsmeten. Häll i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 30-40 min. Låt kakan svalna innan den stjälps upp.

    Hallonsylt
    ca 5 dl hallon
    2 msk fruktsocker (går bra med vanligt socker men vanligt socker löser sig inte så bra, kan bli knastrigt om du inte vill koka sylten)
    Blanda allt med en stavmixer eller vanlig mixer.

    SvaraRadera