torsdag 24 november 2011

Ge bort pepparkakor

I USA är det vanligt att man dekorerar sina pepparkakor med mycket mer färg och glasyr än vad vi gör i Sverige. Det är också vanligt att man ger bort dekorerade pepparkakor i present.
Igår så tog vi och bakade pepparkakor. Tjejerna gjorde traditionella pepparkakor. Och jag gjorde mer amerikanska Gingerbread. Saga gjorde lite större pepparkakor och Tova gjorde små. Jag tror att det var mycket deg som åkte i magen också. :)


När mina pepparkakor var färdigdekorerade stod Tova fortfarande och kavlade. Deras plåt var inte gräddad, så tjejerna han inte med glasyren. Klockan var åtta på kvällen och det var tid för sängen. Jag har lovat dem att göra glasyr en annan dag.

Tovas till vänster och Sagas till höger

Det är roligt att arbeta med glasyr. När jag gör glasyr så använder jag mig av äggvita och florsocker. Sedan delar jag upp glasyren i olika skålar så jag kan färga i olika färger. Igår blev det bara tre färger, vit, röd och grön.


Så nu är det bara att köpa selofanpapper och slå in och ge bort. Roligt att ge bort hemmagjorda pepparkakor.

God Jul!
Anna

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar