lördag 12 november 2011

Cool tårta

Idag fick jag i uppgift att göra en cool tårta till våra vänners dotter, som fyller 6 år. Hon hade som tema att alla skulle var coolt klädda. Det svåra var att komma på vad en 6 åring tycker är coolt. Jag vet att hon gillar Hannha Montana och där är det mycket svart och lila. Så överdraget på tårtan blev lila, svart, vitt och silver. Jag tänkte att jag kanske skulle göra något oväntat. Så jag valde att göra en Rainbow cake. Det tycker jag är coolt. :)


I en Rainbowcake så är det sex lager tårtbotten i regnbågens färger. Mellan lagren hade jag Whipped Cream Cheese Frosting. Super god frosting som är enkel att göra.



Det blev alla fall en glad 6 åring. Gott med en tårta som inte är traditionellt svensk. Så här blev tårtan när vi skar i den första gången. Recept hittar du nedan.




Rainbow Cake

225 g rumstempurerat smör
360 g strösocker
100 g florsocker
5 äggvitor rumstemperarade
4 tsk vaniljsocker
375 g vetemjöl
4 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
350 g ljummen mjölk

Färger: Röd, Orange, Gul, Grön, Blå och Lila.

Vispa smör och socker pösigt. Blanda sedan i äggvitan ett i taget tills allt är väl blandat. 
Tillsätt florsockret och vaniljsockert och rör om. Varva sedan mjölken och mjölet tillsammans med bakpulvret och saltet i smeten. 
När allt är blandat fördela smeten i 6 lika stora skålar. Färga de olika delarna och häll dem i formar/en from. Färgen på smeten blir den samma som när det är färdig gräddat. Ta gärna och lägg ett bakplåtspapper i botten på formen. Då blir det lättare att flytta och hålla samman bottnarna. 
Grädda i ugnen i 175 grader i ca 7 minuter. (Kan bli längre beroende på ugn)

Whipped Cream Cheese Frosting

400 g Philadelphia ost
4 dl vispgrädde 40%
1 knivsudd bakpulver
1 tsk vaniljpulver
3 dl florsocker

Vispa grädden och bakpulvret hårt i en skål. (bakpulveret gör så att du kan vispa grädden längre utan att det blir till smör)
Blanda ph-osten, florsocket och vaniljpulvret i en annan skål med en slev. Blanda sedan ihop allt och vispa på låg hastighet. Blir den för lös ställ den i kylen en stund.

Lycka till! 

(recept från sockerrus.se)

3 kommentarer :

  1. Det blev väldigt uppskattat. Hon blev väldigt stolt och glad att den coola tårtan var gjord specielt för henne, klart en succe!! dessutom var den väldigt god...

    SvaraRadera
  2. Rolig tårta! Ska försöka mig på att göra något liknande till helgens kalas! Tack för inspirationen!

    SvaraRadera